Steget före eller efter

Dagens inlägg handlar om. På grund av eller tack vare. Det magiska ligger i detaljerna.

God lässtund:
Är det sant? Det kan inte vara sant? Jag ids varken bli förbannad för då kommer jag inte kunna somna om eller engagera mig och leta fram ett journummer till hotellpersonalen. Det är så låg nivå att jag skäms å hotellets vägnar. Jag somnar lugnt om.
Antalet stjärnor på hotell signalerar olika:
En stjärna – Jippie! Det går både att låsa och öppna dörren utan skruvmejsel.
Fem stjärnor – Klart de har allt just jag vill ha, oavsett tid på dygnet.
Men oavsett antal stjärnor brukar toapapper vara inkluderat, i alla fall i Sverige, men icke denna gång.
När jag påpekar fadäsen blir frukostvärdinnan först förtvivlad och beklagar det inträffade men sedan anser hon att jag borde ha ringt mitt i natten till journumret och påkallat problemet när det var akut. Nu inträffar något märkligt. Jag får skulden för att inte ha agerat. Allt känns absurt och jag lämnar hotellet till sitt öde.
En annan hotellupplevelse som också etsat sig fast i minnet men på ett annat sätt, inte på grund av utan tack vare.
Vi undrar om vi kan få frukost redan 5.30 för att hinna till skidtävlingen. Personalen svarar direkt: ”Absolut. Tror ni att det finns fler gäster som önskar samma sak?” Vi svarar: ”Troligen, det är nog många här som ska starta tidigt. ”Han tackar för informationen och frågar direkt: ”Vad behöver ni mera?” Vi önskar ett ställe att valla på. Han är blixtsnabb: ”Häng med.” Han tar med oss ner i garaget under hotellet och där röjer han snabbt upp och sopar av ett bord och frågar: ”Något mer?” Jo el och gärna en skarvsladd också. Det fixar han fram och så ber han oss att lämna det så att de andra gästerna också kan använda garaget för att valla sina skidor. Han rundar av med att säga: ”Vad bra då vet ni hur det funkar här nästa gång ni kommer.

Det är detaljerna som gör skillnaden på om upplevelsen blir medioker, urusel eller underbar.
Det magiska ligger i detaljerna.
Vi människor är så mångfacetterade och har så utvecklat och raffinerat sätt att kommunicera på. Det ska vi använda och inte förenkla till stela strukturer i tron att det kvalitetsäkrar men att ha en struktur med en checklista på städvagnen så att toapapper finns i alla rum – det kan ju underlätta och man slipper bli den som det avråds ifrån på grund av och i stället blir den som det rekommenderas till – Tack vare.

Kram på er