Gentleman

Välkommen till detta första inlägg i min blogg om bemötande. Idag handlar inlägget om att rätta till. Det är en novell i miniformat – så läs när du vill ha en liten stund för reflektion och en god kopp kaffe. God lässtund.
Det är trångt, varmt och fuktigt. Som när ett utomhusfik plötsligt drabbas av ett oväder och alla gäster klämmer in sig i lusthus och under tak. Det har precis skett. Personalen försöker frigöra bord, likt akrobater plockar de bort glas och koppar där de lyckas komma åt.
Ofta är det tydligt hur folk i ett sällskap hänger ihop, släkt, arbetskamrater eller gamla vänner. Men sällskapet på 6 stycken kvinnor bredvid mig förbryllar. De talar mestadels engelska men så slinker ett och annat ord på svenska igenom. De har olika uttal på engelska, så de kommer troligen från olika håll och kanter. Mestadels är det i mina öron i alla fall en tydlig amerikansk accent. Jag leker med tanken. Är de forskare? Är de turister? Vad gör de här? De är så olika. Några fikar, några äter men de är tydligt att de är ett sällskap. Detta gör mig nyfiken men ledtrådarna avtar och jag släpper dem. Jag återgår till min mat och mitt sällskap – förlåt mig.
Killen som plockar disk lyckas få med sig några kaffekoppar och glas men så ser jag i ögonvrån och som i slow motion hur han snavar på en av kvinnornas stolsben och en kaffekopp med gammalt kallt kaffe slås ut över ryggen på henne. Hon flyger upp från stolen. Flera i sällskapet agerar blixtsnabbt och försöker torka med servetter. Hela hennes ljusa T-shirtrygg är mörk av kaffe. Kafékillen inser snabbt att han inte ska försöka hjälpa till att torka på henne. Han försvinner och återkommer med en hink vatten och rena handdukar och erbjuder en T-shirt men hon avböjer. Hon ser ut att snart börja gråta men håller emot. Han försvinner igen.
Lugnet lägger sig men det är en tämligen tryckt stämning. Alla i lusthuset har påverkats av händelsen och det är inte kul att vara på lokal längre. Det är så tydligt att inte bara hon utan hela sällskapet har fått sin kväll förstörd.
Så dyker killen upp igen med en ishink och en flaska rosévin och sex glas. Han placerar ut glasen och serverar, fortfarande korrekt och professionellt. Kvinnorna blir överrumplade, glada och skålar med varandra och mot honom. Först nu ler han lättad tillbaka. Han ser ut att vara tacksam över deras förlåtelse. Han har inte tagit den för given. Alla vi i lusthuset andas ut och gläds med dem och med honom.

Vilken mardröm att spilla ner en gäst men sånt händer och han lyckas styra upp det med bravur. Jag är imponerad. Han är ung, hälften så gammal som kvinnorna i sällskapet. Han fokuserar på att försöka ställa till rätta och hela hans fokus är på gästen och inte på sitt eget tillkortakommande. Han använder sin energi till handlingen. Han fokuserar på att kompensera hela sällskapet så medveten om att alla har fått kvällen förstörd av detta. Först då han får deras leende och de har accepterat hans kompensation ler han tillbaka. Han är förlåten. Han hade kunnat hämta ägaren och tagit hjälp av någon med större auktoritet som styrt upp det hela men han redde ut det själv och frontade situationen helt själv.
Sällskapet som nu är betydligt mer uppsluppet än innan händelsen ber mig att agera gruppfotograf och nu frågar jag hur de känner varandra. De är ett gäng amerikanskor som lärt känna varandra när de var småbarnsföräldrar och tydde sig till varandra i detta nya hemland.

3 reaktion på “Gentleman

  1. Tack för denna berättelse! Blev så glad av att läsa och nästan lite tårögd av att det gick bra till slut. Önskar att fler med serviceyrken delade den här gentlemannens förmåga att ställa till rätt när det blivit tokigt.

    • Tack Cecilia för dina reflektioner.
      Jag tror att det blir fel när den som ställt till det fokuserar på att bli av med sin egen smärta och obehagskänsla i stället för att acceptera att nu får jag stå ut med obehaget och jobba framåt istället och eventuellt bli förlåten sedan. Att bli förlåten kan eventuellt ske som ett resultat av målet. Målet är att ställa till rätta snabbt och effektivt och då levereras bästa tänkbara service för situationen. Att aktivt söka gästens nöjdhet splittrar fokus. Gästen känner det den känner och vill personen förlåta och visa tacksamhet efteråt så är det en oväntad men klart välkommen bonus.

Kommentarer inaktiverade.